Lubabah

L U B A B A H

D i e t s k e   G e e r l i n g s

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

Paperback, 114 pagina's.

Omslag Dietske Geerlings.

Prijs €20,50.

Verkrijgbaar bij de boekhandel of via onderstaande knop.

Als e-book kosteloos te downloaden bij het tabblad e-books.



Bestellen

RECENSIE  VAN JAN STOEL OP BAZAROW

Denken, willen, oordelen
Het gaat bij Geerlings ook over wat er niet staat, over de ruimte tussen de woorden. Het motto van de novelle helpt je om het verhaal te begrijpen. Het is een citaat van Hannah Arendt uit haar hoofdwerk “Het leven van de geest”: “Maar als de stormwind van het denken, die ik nu in je zal opwekken, je uit je slaap gerukt en je klaarwakker en levend heeft gemaakt, dan zul je zien dat je niets overhoudt behalve verwarring, en het beste wat we daarmee kunnen doen is die met elkaar delen.” Het boek van Arendt gaat over wat de menselijke geest vermag: denken, willen en oordelen. Deze drie elementen kom je in de novelle tegen. Geerlings laat je, net als Arendt, stilstaan bij wat er in onze maatschappij aan de hand is: verharding, menselijkheid lijkt in de knel te komen, een klimaat waarin het respect voor de ander belangrijk is lijkt te verdwijnen. Maar dan is er het poëtische einde van het verhaal waarin Lubabah zich mee laat voeren op de stroom van de rivier. “De jongen roept steeds opnieuw de namen over het water. Alleen maar losse woorden hebben geen zin, denkt de visser. Hij werpt zijn hengel in de taal, trekt zijn schoenen uit en dan zijn broek.” Hij komt in actie.

Laat je meevoeren taal en gedachten in dit indrukwekkend verhaal dat over de essentie van het mens zijn gaat.



Lees recensie

"Het oog van de oude visser valt het eerst op het onwaarschijnlijk kleine hemdje dat naast de grote herenonderbroek in de wind wappert. Aan weerszijden hangen shirts en sokken in verschillende maten. Onwillekeurig volgt hij het wasgoed, tot hij bij de jurk van Lubabah uitkomt. Pas dan beseft hij dat het vertrouwde beeld van een waslijn met wapperende kledingstukken niet past bij deze plek: de rivier, de stenen, de brug. En, als daar de jurk van Lubabah hangt, waar is zijzelf dan gebleven?  "

L U B A B A H  | Als Lubabah met de mand onder haar arm naar de rivier loopt, trekt ze Jacovs aandacht. Hij volgt haar naar het water. Als hij een gesprek met haar begint, komt hij er al snel achter dat ze daarvoor een gemeenschappelijke taal nodig hebben. Een eindje verder zit de oude visser. Hij kijkt naar Lubabah en denkt aan zijn vrouw. Thuis is dat precies andersom. Ondertussen zit Lubabah op de grote stenen bij de brug en kijkt uit over het water.


quotesArtboard 1 copy 2

Op poëtische wijze wordt in deze novelle een zeer actueel thema in een indrukwekkend verhaal gegoten. Het thema roept veel discussies op. Maar over deze novelle bestaat geen verschil van mening: het is prachtig verwoord. Het is een novelle die onder je huid gaat zitten…
Er is sprake van verschillende verhaallijnen die als het water van de rivier om elkaar heen wervelen. Daar bij is die rivier de rode lijn, draad.
Boeken van Geerlings laten je direct in het begin nadenken, het begint ietwat raadselachtig.
Aan de rivier is elke dag een mysterieuze vrouw te vinden, gehuld in sluiers met een mand aan haar voeten. Wie is zij? Wat doet zij? Waar komt ze vandaan?
Wat zit er in haar mand?
In de joodse traditie heeft het woord ‘mand’ de betekenis van: doodskist of bewaarkist van het leven, reiskist. Kan dat? Deze beide betekenissen in een mand?

MARIJKE VAN DER HOEK (HEBBAN)

Lees recensie
Share by: